Hogy egy parlamenti választás jelentős, téttel bíró és komoly következményekkel járó esemény, ebben talán nincs is vita. Aki ma hezitál, döntően nem a súlytalanságról, érdektelenségről beszél, hanem képtelen választani, mert nem látja az igazit, aki mellé jó szívvel odatenné azt az ikszet. Amit válaszolnom kellett volna, talán innen kezdődik, innen érthető meg. A politika ugyanis nem azonos a részben romantikus, részben agyonkalkulált párkeresős húspiaccal: nem az identitásunkat, értékeinket és igényeinket kifejező legjobbat keressük, s amíg nem találjuk meg, inkább magányosan várjuk a nagy napot. Helyesen tesszük, ha ezeket az elvárásokat érvényesítjük a párválasztásban, a kedvenc focicsapatunk, zenészünk vagy más ideálunk megtalálásában, de aki a politikában keresi a tökéletest, óhatatlanul csalódott és kiábrándult lesz. Javaslatom: tegyük lejjebb a lécet, hátha így lesz már olyan, aki átugorhatja. A közös tengerparti nyaralás és a leendő gyermekek szeme színének tervezése helyett gondoljunk inkább arra, hogy ki lenne alkalmasabb az indulók között - akár kormányon, akár ellenzékben - az ország ügyeinek intézésére. A a szerelemhez szükséges szókészletünk („igazi”, „tetszik” stb.) helyett a politikával kapcsolatban legyünk sokkal megengedőbbek és unalmasabbak. Ne a hibátlant, a rajongásunk tárgyát keressük, hanem az indulók közül azokat, akiknek a jelenléte megítélésünk szerint minél nagyobb számban fontos lenne a törvényhozásban. Nézzük meg a választékot, és házmesterben, nem szeretőben gondolkozva, hozzunk egy egyszerű döntést. Ha sikerült, már mehetünk is szavazni.
(Forrás: torokgaborelemez)
2010.04.09. 05:39 Jánosi László
Miért menjenek el választani
2 komment
Címkék: vélemény választás
2010.04.06. 19:23 Jánosi László
Választási programok-értékelő szemmel
FIDESZ
A program az általánosságok szintjén mozog. A Fidesz pogramjában néhány területen kibontakozik egy viszonylag világos jövőkép, de ez csak általánosan, elvi szinten fogalmazódik meg, így a párt konkrétabb elképzeléseiről nagyon keveset tudhatunk meg. A célok többsége elnagyolt. Csak a gazdaságfejlesztés és az egészségügy területén találunk néhány számszerűsített és számonkérhető ígéretet. Mindamellett, hogy a bevezető kijelöli a munkahelyteremtést, mint legfőbb prioritást, a program nem nevez meg egyértelmű prioritásokat. A program egyetlen helyen utal a stabil és kiszámítható költségvetési politikára, így erre a szándékra inkább implicit módon lehet következtetni a kormányzati politika kiszámíthatóságának általában véve tervezett javításából. Arra azonban a Fidesz programja sem tesz kísérletet, hogy terveinek költségvetési hatásait feltárja, ennek megítélése a vállalások homályossága miatt a választó számára is lehetetlen. Miközben a program visszafogott az ígérgetésekben többféle kiadást ígér sok területen, míg bevételnövelésről, más kiadások lefaragásáról nem esik szó. A program igen fukar az oktatás terén tett lépésekben, és a pártfinanszírozás területén sem ígér változtatást. Egyedül a gazdaságpolitikai és egészségügyi területen sorol fel olyan célokat és intézkedéseket, melyek megvalósulása érdemben nyomon követhető és megítélhető. Összességében, a program nem tartalmaz jelentős ellentmondásokat, ugyanakkor nem tér ki a tervezett lépésektől várt gazdasági és társadalmi hatásokra. Csakúgy, mint a többi párt esetében, a Fidesznél is jellemző, hogy a célok és intézkedések általánossága miatt négy év múlva igen nehéz lesz megítélni a program egészének tényleges teljesülését. Egyetlen kivétel, a foglalkoztatást célzó gazdaságfejlesztés és az egészségügyi terület, ahol olyan célokat és intézkedéseket sorol fel a program, melyek megvalósulása érdemben nyomon követhető és megítélhető, de ezek a vállalások ott sem elég komplexek ahhoz, hogy a szakpolitika sikerességét rajtuk keresztül meg lehetne ítélni.
JOBBIK MAGYARORSZÁGÉRT MOZGALOM
A program egy szókimondó, célokban és intézkedésekben részletes program. A költségvetési hatások ugyan nem számszerűsíthetők teljes körűen, ám az intézkedések durva aránytalansága így is szembeötlő. A program egyértelműen a hazai politikában, a gazdaság működésében és a magyar társadalomban szükséges változásokra koncentrál. Minden területen részletes alapvetést ad, majd az elmúlt húsz év tapasztalatai és eredményei tükrében vázolja az elképzeléseit. A program világosan megfogalmazza, milyennek szeretné látni Magyarországot a jövőben. Ugyanakkor ezt elvi szinten teszi – azaz, konkrét dátumok és a megvalósítás számon kérhető mérföldköveinek kijelölése nélkül. A program radikális változást hirdet, melynek központi eleme a nagyobb állami beavatkozás, a piacvédelem, és az erőteljes szabályozás. A jövőkép elérését nagyon sok, jól definiált, operatív cél teljesítése útján képzeli el. A program erőssége, a célok és intézkedések konkrétsága és részletessége. Részletesen tárgyalja az egészségügyi ellátórendszert, de itt az állapotfelmérés és az intézkedései terv kialakítása még feladat. Megjelenik a munkahelyteremtés, mint cél, de inkább az egyéb szakpolitikai területeken belül (pl. munkahelyteremtés a mezőgazdaságban, a rendvédelemben). A Jobbik programja nagyon sok, konkrét intézkedést tartalmaz. A program zéró-bázisú, szigorú költségvetést javasol, de tételesen, pontosan és a program egésze szintjén nem veszi figyelembe a költségvetési hatásokat. A rengeteg pótlólagos kiadást, illetve bevételcsökkentést jelentő lépés mellett vannak olyan tételek, amelyek megtakarítást hivatottak hozni (hatékonyabb állami működés, korrupció csökkentése, gazdaság kifehérítése, stb.)
MAGYAR SZOCIALISTA PÁRT
Az általánosságok szintjén mozgó program nem vázol fel világos jövőképet és nem ad meg egyértelműen azonosítható célrendszert. Rengeteg szakpolititkai intézkedést sorol fel, de ezek kapcsolódásait, összehangolását nem mutatja be. Az intézkedések időbeli ütemezése, illetve a költségvetési hatások feltárása nem jelenik meg a programban. Az MSZP programjának a legnagyobb lemaradása a másik két eddig értékelt pártprogramhoz képest a célzottságban van. Számos alkalommal a megfogalmazás nem célkitűzésre utal, sokkal inkább kívánságokat - az adott területen elérendő javulás vágyát - sorol fel a program. A többi területen sem mutat be számszerűsített hatásokat a program, és nem is hivatkozik háttértanulmányokra vagy nemzetközi példákra. Egyszerűen feltételezi, hogy a gazdasági növekedésből, hatékonyságjavulásból és EU-s forrásokból származó források elegendőek lesznek, a program költségeit mindeféle indoklás nélkül 2000 milliád forintra teszi. A megalapozottság tekintetében problémát jelent, hogy a program az elmúlt nyolc év eredményeinek értékelésekor tendenciózusan szelektál, és rendkívüli mértékben hagyatkozik az utolsó egy év ntézkedéseire. Ez abból a felfogásból ered, hogy a gazdaság bajai kizárólag (az amúgy eredményesen kezelt) globális válságból fakadnak, így viszont már a helyzetleírás, a kiindulópont is hiteltelen, szó sincs annak felismeréséről, hogy melyek a gazdaság és a társadalom problémái. A vállalások már említett általánossága miatt alapvetően, négy év múlva nehéz megítélni a program teljesülését. Számszerű és időzített ígéretekkel csak az adózási résznél találkozhatunk, más területen nem. Az egyes intézkedések konkrét társadalmi gazdasági hatásaira nem tér ki, ami tovább nehezíti az egyes ígéretek számonkérhetőségét.
(internetes vélemények alapján)